· Specifika problémového chování u mládeže
- Identifikace rizikového chování: záškoláctví, agresivita, útěky z domova.
- Faktory ovlivňující rizikové chování: rodinné, sociální, psychologické vlivy.
- Projevy chování: odpor vůči autoritám, impulzivita, vyhledávání rizikových skupin.
· Základy efektivní komunikace s mládeží
- Aktivní naslouchání: respekt k názoru, empatie, podpora otevřeného dialogu.
- Vedení rozhovoru: zklidňující tón, strukturované otázky.
- Překonávání bariér: zvládání odmítavého postoje, respekt k odlišnostem
· Kurátor a jeho význam
- Právní rámec: povinnosti a pravomoci kurátora v sociální kuratele.
- Hlavní úkoly kurátora: prevence, ochrana, podpora dětí v krizových situacích.
- Spolupráce s dalšími složkami: komunikace se školou, rodinou a odbornými zařízeními.
· Budování důvěry a spolupráce s mládeží
- Důvěra a respekt: zásadní prvky pro vytvoření vztahu s mládeží.
- Podpora pozitivních změn: posílení motivace, povzbuzení k zodpovědnosti.
- Navázání vztahu: přístup založený na empatii, autenticita ve vystupování
· Specifické postupy pro práci s mládeží v různých situacích
- Strategie pro práci s agresivním chováním: zajištění bezpečnosti, omezení rizik.
- Práce s mládeží se sklony k útěkům: způsoby, jak podpořit bezpečné chování.
- Případové studie: příklady běžných scénářů a jejich řešení.
· Krizová intervence a doporučené postupy
- Krizová intervence: kroky pro zvládnutí akutních krizí, bezpečný přístup.
- Prevence ohrožení bezpečnosti: znalost pravidel pro krizové situace.
- Spolupráce se složkami IZS: přivolání pomoci, efektivní komunikace.
|