Cílem akreditovaného semináře je seznámit posluchače s problematikou nakládání s majetkem obcí, a to jak s ohledem na regulaci v oblasti práva veřejného, tak práva soukromého. Účastníci budou seznámeni s rozsahem možných právních jednání a jejich zasazení do systému práva. Vedle povinností plynoucích z právních předpisů se kurz zaměří na náležitosti smluv, kdy bude poukázáno na nejčastější problémy, které se v praxi vyskytují. Bude pojednáno o možných důsledcích nedodržení zákonem stanovených povinností. Příslušné postupy budou demonstrovány na praktických příkladech.
- Vymezení rozsahu pojmu nakládání s majetkem
a) Nabývání a zcizování majetku
b) Zřizování služebností, práva stavby
- Právní předpisy upravující povinnosti obcí při nakládání s majetkem
a) Zákon o obcích
b) Zákon o zadávání veřejných zakázek
c) Povinnosti plynoucí z dalších právních předpisů (zákon o finanční kontrole, zákon o registru smluv, zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů)
- Formální náležitosti právních jednání z hlediska veřejného práva
a) Náležitosti záměru dle zákona o obcích
b) Znění schvalovacích doložek
c) Odůvodňování odchylky od ceny obvyklé
d) Odpovědnost volených funkcionářů
- Formální a obsahové náležitosti uzavíraných smluv
a) Forma uzavírané smlouvy
b) Některá zvláštní ujednání smluv – smluvní pokuta, výpověď smlouvy, odstoupení od smlouvy
- Rozdělení právních jednání mezi jednotlivé orgány obce
a) Pravomoci zastupitelstva obce
b) Pravomoci rady obce
c) Přenesení rozhodování na jiné orgány
- Následky pochybení při nedodržení stanovených povinností
a) Neplatnost jednání nebo neplatnost smlouvy
b) Náprava nesprávného postupu